Да ли заиста знамо каква су нам деца у школи и колико је честа појава вршњачког насиља? Какви су ефекти инклузије, ко и на који начин утиче на образовање деце, али и да ли родитељи имају проблеме са наставницима – и наставници са родитељима? На ова и бројна друга питања одговара ново истраживање Института друштвених наука, представљено током округлог стола „Истраживање јавног мњења: насиље у школама у Србији“.
Истраживање је спроведено од новембра 2024. до априла 2025. године и обухвата широк спектар тема из области образовања, док су овом приликом представљени само налази који се односе на различите облике насиља у школама.
Један од значајних резултата истраживања показује да је велики број наставника – готово 40 одсто – током претходних пет година био изложен неком облику насиља на радном месту. Према исказима наставника, најчешћи починиоци су директори школа, затим родитељи ученика и сами ученици. Више од 40 одсто наставника није задовољно начином на који су надлежни реаговали након пријављеног случаја насиља. Већина сматра да би запошљавање већег броја психолога и ангажовање спољних сарадника за бригу о менталном здрављу ученика значајно допринели побољшању стања.
Када је реч о насиљу међу самим ученицима, истраживање је показало и изузетно висок број случајева у којима починиоци нису били санкционисани – чак 34,4 одсто, док је решењем проблема насиља над дететом потпуно задовољно 25,3 одсто родитеља.
Презентацију резултата пратила је жива и садржајна дискусија о различитим аспектима насиља у школама, укључујући насиље над наставницима и ученицима, скорошње трагичне догађаје у ОШ „Владислав Рибникар“, као и питања школске дисциплине.
Концепцију, методологију и налазе истраживања представили су др Жељка Бутуровић, др Сузана Игњатовић, др Бојан Тодосијевић и др Нена Васојевић. Дискусију је модерирао др Зоран Лутовац, а дискутанти су били проф. др Зоран Павловић са Одељења за психологију Филозофског факултета Универзитета у Београду и Желимир Попов, некадашњи заменик министра просвете.
Округлом столу присуствовао је и државни секретар Министарства просвете, Јасмин Хоџић, који је изнео свој осврт на представљене резултате и на проблеме које је истраживање осветлило.
Истраживање је спроведено у оквиру пројекта „Вредносни аспекти безбедности у образовно-васпитном систему (2023–2025)”, који реализује Институт друштвених наука. Насиље у школском окружењу у Србији представља озбиљан друштвени проблем који до сада није био довољно обухваћен емпиријским истраживањима. Свеобухватним истраживањем јавног мњења о образовању и школама, Институт друштвених наука даје значајан допринос разумевању овог комплексног и осетљивог питања.