NASLOV ISTRAŽIVANJA
Međunarodne migracije studenata u kontekstu Srbije i (re)konstrukcija identiteta: Ključna pitanja i elementi za javne politike
OBLAST ISTRAŽIVANJA
Međunarodne migracije studenata
PREDMET ISTRAŽIVANJA
Ispitivanje uticaja migracionog iskustva i novog akademskog i društvenog okruženja na transformaciju identiteta međunarodnih studenata.
PROBLEM
Posebnu podgrupu međunarodnih mladih migranata predstavljaju studenti, čiji su migracioni motivi specifični iz dva razloga. Sa jedne strane su studentske migracije vremenski ograničene na određenu životnu dob a, sa druge, su motivisane pre svega sticanjem znanja, kvalifikacija i veština.
U skladu sa globalnom internacionalizacijom visokog obrazovanja poslednjih decenija broj međunarodnih studenata se uveliko povećao širom sveta, s tendencijom daljeg porasta. Izazovi prilagođavanja novom okruženju, poput učenja novog jezika i adaptiranja na druge kulture, predstavljaju transnacionalna iskustva koja značajno doprinose sticanju tj. jačanju interkulturalnih kompetencija meuđunarodnih studenata.
U tom pogledu je neistraženo na koji način iskustvo školovanja u inostranstvu utiče na (pre)oblikovanje identiteta studenata iz Srbije koji studiraju ili su studirali u inostranstvu, odnosno onih koji studiraju ili su studirali u Srbiji.
ISTRAŽIVANJE
U središtu ovog istraživanja su dinamičnost pojmova identitet i međunarodni student, njihova međusobna povezanost, ali i međusobni uticaj. Primenom i kvantitativnih i kvalitativnih metoda, istraživanje (u kontekstu Srbije), pruža odgovore na sledeća pitanja: kako međunarodni studenti doživljavaju i izražavaju svoje identitete, da li i na koji način iskustva školovanja u inostranstvu i prilagođavanja novom društvenom okruženju utiču na transformaciju identiteta međunarodnih studenata, da li iskustvo međunarodne migracije studenata dovodi do promena i u individualnom i u kolektivnim oblicima identiteta? Ako dovodi, da li je ta promena podjednako izražena u svim oblicima identiteta i kako se manifestuje? Kako se međunarodni studenti odnose prema izazovima preobražaja sopstvenih identiteta?
REZULTAT
Osim naučnih i društvenih rezultata ovog istraživanja (skladu sa potciljevima 10.7 i 4B iz Agende 2030 za održivi razvoj), rezultati čine doprinos i u oblasti javnih politika, jer dobijeni nalazi doprinose bazi znanja dostupnoj kreatorima politika i strategija za dalju internacionalizaciju visokog obrazovanja u Srbiji, kao i za unapređenje društvene adaptacije i integracije međunarodnih studenata, te njihovo uključivanje u zajednice na različitim nivoima.
Na osnovu empirijskih rezultata istraživanja i nalaza dobijenih kroz diskusiju i razmenu iskustava tokom dve radionice (sa studentima; sa kreatorima politika i donosiocima odluka) formulisane su preporuke za javne politike.
Ti dokumenti sadrže smernice za prevazilaženje izazova nedovoljnog poznavanja srpskog jezika, s kojim se suočavaju međunarodni studenti u prvim fazama studiranja u Srbiji, kao i za što bolju društveno-kulturnu adaptaciju međunarodnih studenata, putem bolje saradnje raznorodnih institucija na različitim nivoima upravljanja.