Knjiga Janka Nešića, SELF: From One to Many and Back to None, plod je višegodišnjeg rada na problemima svesti i sopstva kako su oni postavljeni u modernoj filozofiji duha.
Poglavlja u monografiji odraz su autorovog istraživanja u metafizii i nauci sopstva u potrazi za odgovorom na pitanje šta je sopstvo, šta sam Ja?
Pošto je sveobuhvatna tema monografije naturalizacija fenomenologije, autorova je osnovna postavka da se svaka filozofska i naučna teorija sopstva mora uskladiti sa subjektivnom fenomenologijom. Zato je veliki deo monografije posvećen fenomenologiji subjektivnosti, kako je to biti subjekt iskustva, i raznim samosvestima koje čine osećaj samoiskustva.
U tom kontekstu, Nešić drži da psihopatologija može biti vrlo ilustrativna za ono što ljudsko sopstvo može biti ili postati. Jer, kako razumeti slučajeve pacijenata sa podeljenim mozgom ili kraniopagus blizance? O koliko se subjekata/sopstava govori ovde? Govori se o raspadanju ega, o dezintegraciji ili smrti sopstva. U mističnim iskustvima granica između sopstva i sveta ponekad slabi i nestaje. Kako objasniti slučaj Kristine, rastelovljene žene, koji opisuje Oliver Saks? Njeno je telo, zbog gubitka propriocepcije, postalo slepo za sebe, izgubilo
Izbor teorija o kojima se raspravlja u knjizi uključuje ispitivanje pristupa kojima nije dato dovoljno prostora u sekundarnoj literaturi (moderne verzije dualizma, panpsihizma, strukturalizma, enaktivizma, prediktivnog procesiranja). Tokom analize problema sopstva, autor daje i neke dodatne argumente za te pozicije, iznoseći sugestije o tome kako rešiti određene teorijske probleme, pa čak i predloge za nove pravce istraživanja zarad dubljeg razumevanja sopstva.
SELF: From One to Many and Back to None (pdf)