Reklamni diskurs podstiče objektifikaciju žena i postavljanje standarda lepote koji su neka vrste nedostižne pokretne mete (kozmetička, farmaceutska industrija, estetska industrija), naglasila je Margareta Bašaragin u predavanju „Ejdžizam i seksizam u reklamnom diskursu: prilog proučavanju TV reklama i antiejdž novinskih oglasa”.
Predavačica je krenula od stanovišta da su starosni kulturni konstrukti vremena u kojim živimo i da su starije osobe, a posebno starije žene, izložene diskriminaciji po rodu i starosti. Margareta Bašaragin iznela je zaključak o tome da je u reklamnom diskursu starost koncipirana kao briga za telo, dok su starije osobe zapravo retko prisutne jer su skrajnute i marginalizovane u stereotipnim ulogama. Starije žene dvostruko su diskriminisane, zato što su žene i zato što su starije, dok su u odnosu na muške likove prikazane kao objekti, posluga, domaćice, neznalice, neiskusne i neme.
Antiejdž novinski oglasi podupiru model starosti kao kontrasta mladosti kroz brigu za žensko telo koje stari, dok se starenje predstavlja kao neprijatelj protiv kog se treba boriti. Prema ženama koje stare se ophode bezlično, sa lažnom zabrinutošću i nude iluziju o večnoj mladosti kroz negovanje.
Predavačica je dala i preporuke koje se odnose na edukaciju osoba koje su na pozicijama moći, kreiranje reklamnog diskursa koji će se starijim osobama obraćati sa uvažavanjem i uz promovisanje pozitivnog modela starosti. U diskusiji je odgovoreno na dodatna pitanja koja se odnose na sliku žena u medijima uopšte i na druga srodna pitanja.
Predavanje Margarete Bašaragin održano je 14. marta 2023. u okviru ciklusa predavanja „Novi pogledi, perspektive i istraživanja teorije roda” Studijsko-istraživačke grupe za rodnu ravnopravnost i javne politike Instituta društvenih nauka u Beogradu.
Foto: FaceBook