Tema osmog međunarodnog godišnjeg naučnog skupa na Srebrnom jezeru 8. i 9. septembra 2023. godine biće „Religioznost i religijsko obrazovanje mladih“. Skup organizuju Institut društvenih nauka (Forum za religijska pitanja i Centar za sociološka i antropološka istraživanja) i Centar za empirijska istraživanja religije iz Novog Sada.
Već više od dvadeset godina u Republici Srbiji organizuje se konfesionalna veronauka sedam tradicionalnih verskih zajednica u osnovnim i srednjim školama. Za protekle dve decenije organizacije konfesionalne verske nastave steklo se pozamašno iskustvo, ali su se samim tim kristalisala i mnoga pitanja oko pozitivnih i negativnih aspekata čitavog projekta.
Cilj skupa nije samo problematizovanje iskustva verske nastave u Srbiji nego je u fokusu i regionalni kontekst: između ostalog, kako je ovo pitanje rešeno kod suseda Srbije, šta pokazuju njihova sociološko-psihološka iskustvena istraživanja, kako određeni vid organizacije upoznavanja sa religijom i verom utiče na opštu religioznost, da li se povećava ili smanjuje crkvenost stanovništva, kako upoznavanje učenika sa religijom i crkvama utiče na mnjenje mladih ljudi o drugim životno važnim pitanjima vezanih za moral, identitet, kolektivne identifikacije, ekologiju, politička pitanja i preferencije, nove tehnologije, reproduktivne prakse?
Previđeno je da istraživači iz Srbije i regiona izlažu u okviru sledećih tematskih celina:
- Šta pokazuju empirijska istraživanja o religioznosti i vezanosti za religiju i crkvu stanovništva, određenih socijalnih grupa, posebno mladih i studenata i kakvi se zaključci mogu izvesti o tendencijama u religioznosti ljudi na pomenutim prostorima;
- Kakva je situacija sa religijskim obrazovanjem u zemljama regiona i Evrope u sociološkom i političkom kontekstu različitih sredina? Kakva je pravna regulativa u Srbiji, zemljama regiona i drugim evropskim zemljama?
- Šta pokazuju statistički podaci i istraživanja o opredeljenju učenika za veronauku u osnovnim i srednjim školama, kakvi su efekti i zadovoljstvo nastavom;
- Kakva je organizacija i metodika nastave veronauke, koje su promene u nastavnom planu, udžbenicima, nastavnom kadru, postoje li alternativne mogućnosti za religijsko obrazovanje preko drugih društvenih disciplina (sociologija religije, istorija religija, etika itd.);
- Kakav je društveni kontekst religijskog obrazovanja i odnos različitih društvenih institucija i društvenih aktera prema religijskom obrazovanju mladih (političke organizacije, civilno društvo, porodica).