Иако представљају један од кључних стубова савременог медијског система и развоја новинарске професије, значај информативних агенција и агенцијског новинарства често остаје невидљив – управо на тај парадокс указао је др Слободан Пенезић, научни сарадник Института друштвених наука, на предавању „Информативне агенције и агенцијско новинарство: значај, специфичности и парадокс игноранције“.
Наиме, Пенезић је истакао да, упркос централној улози коју агенције имају у обликовању глобалних токова вести и професионалних стандарда новинарства, овај сегмент медијске индустрије остаје изван фокуса јавног и академског интересовања.
У излагању су представљени основи историјског развоја и типологије информативних агенција, као и кључне специфичности агенцијског новинарства као модела продукције вести. Пенезић је уједно указао и на примере водећих светских агенција, осврнувши се на изазове дигиталне трансформације, која поставља нову равнотежу између брзине објављивања и поузданости садржаја.
Посебна пажња посвећена је улози агенција у контексту савремених технолошких промена и појаве вештачке интелигенције, која све снажније утиче на принципе новинарског рада и етичке стандарде професије. Током дискусије која је уследила након предавања, учесници су разматрали и питања образовања будућих новинара, препознавања агенцијских садржаја и очувања кредибилитета новинарства у ери синтетичких вести.
У закључку је истакнуто да, упркос динамици дигиталног доба које фаворизује кратке и тренутне вести, информативне агенције остају кључни чувари квалитетног информисања и јавног интереса – вредности које представљају суштину професионалног новинарства.
Предавање је део циклуса предавања новопридошлих колегиница и колега у ИДН.