Povećanje konkurentnosti proizvođača voća i povrća

Rukovodilac istraživanja

Finansijer istraživanja

row of vegetables placed on multilayered display fridge

NASLOV ISTRAŽIVANJA

Metodologija za procenu spremnosti preduzetnika, mikro, malih i srednjih preduzeća (MMSPP) za uključivanje u izvozno orijentisane lance vrednosti u sektoru prerade voća i povrća (VCRA, Value Chain Readiness Asessment)

OBLAST ISTRAŽIVANJA

Ekonomske nauke

PREDMET ISTRAŽIVANJA

Identifikacija izazova sa kojima se mikro, mala i srednja preduzeća i preduzetnici u oblasti proizvodnje i prerade voća i povrća susreću. Kreiranje posebno prilagođenog sistema unapređenja tehničke podrške u oblastima pristupa potencijalnim izvorima finansiranja (domaćim i međunarodnim) za prevazilaženje utvrđenih nedostataka. Opšti cilj projekta je povećanje konkurentnosti srpskih privrednika u sektoru prerade voća i povrća na globalnom tržištu.

PROBLEM

Podizanje konkurentnosti mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u oblasti proizvodnje i prerade voća i povrća u zemljama koje se nalaze u fazi razvoja u kojoj je i Srbija, unapređuje se intervencijama čiji je cilj da snize troškove poslovanja ovog tipa preduzeća u sledećim oblastima: 1) strateškim troškovima, 2) troškovima znanja i 3) transakcionim troškovima.

U zavisnosti od barijera kojima su MMSM preduzeća izložena, kreiraju se odgovarajuće strategije njihovog prevazilaženja. Utvrđeno je da su preduzeća koja su predmet analize izložena ne samo barijerama koje dovode do porasta troškova znanja već i onima koje dovode do visokih transakcionih troškova. Na osnovu takvog zaključka kao strategija unapređenja konkurentnosti mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u oblasti proizvodnje i prerade voća i povrća u Srbji sugerisana je strategija njihovog uključivanja u izvozno orijentisane lance vrednosti.

ISTRAŽIVANJE

Istraživanjem je razvijen sledeći skupinstrumenata: 1. Metodologija za sprovođenje postupka procene spremnosti mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika za uključenje u izvozno orijentisane lance vrednosti; 2. Ček-lista i 3. Sistem unapređenja usluge tehničke podrške u oblasti pristupa izvorima finansiranja za prevazilaženje identifikovanih nedostataka za uključenje mikro, malih i srednjih preduzeća i preduzetnika u izvozno orijentisane lance vrednosti prerade voća i povrća.

Potreba za razvojem pomenute metodologije nastala je na osnovu analize primarnih i sekundarnih izvora, te na osnovu dubinskih intervjua sa predstavnicima vodećih izvoznika u oblasti prerade voća i povrća Srbiji. Cilj metodologije je identifikovanje potencijala MMSPP-a za uključivanje u izvozne lance vrednosti voća i povrća.

Zarad identifikovanja potencijala za uključivanje MMSPP u izvozno orijentisane lance vrednosti kreirana je ček-lista koja sadrži pitanja razvrstana po oblastima od značaja za sagledavanje spremnosti za uključivanje u lance vrednosti, odnosno za ocenu ispunjenosti kriterijumima koja preduzeća moraju da zadovolje da bi se mogla uspešno integrisati u lance vrednosti.

REZULTAT

Projektom su utvrđeni problemi s kojima se preduzeća u oblasti proizvodnje i prerade voća i povrća suočavaju: nizak nivo veština i upravljanja, nizak nivo obrazovanja radne snage, manjak kvalitetnih standarda, nekonkurentne cene, kao i nedovoljan pristup kupcima.

Sugerisana strategija uključivanja MMSPP-a u izvozno orijentisane lance vrednosti generiše pozitivne efekte ne samo za MMSPP već i za vodeće izvoznike u proizvodnji i preradi voća i povrća u Srbiji. Vodeći izvoznici u oblasti prerade voća i povrća u Srbiji realizacijom ove strategije su u mogućnosti da iskoriste prednosti ekonomije obima, dok će MMSPP za koje se proceni da su spremni da se uključe u lance vrednosti i koji postanu deo njih biti u prilici da iskoriste prednosti fleksibilnosti i blizine kontakta sa potrošačima.

Za svako preduzeće koje je predmet analize utvrđena je ne samo njegova trenutna pozicija u pogledu spremnosti za uključivanje u izvozne lance vrednosti već i područja u kojima je neophodno poboljšanje, kao i intenzitet napora i resursa da se postigne napredak. Pored toga, ustanovljena Metodologija omogućava i precizno rangiranje anketiranih preduzeća prema njihovom potencijalu uključivanja u izvozne lance vrednosti. Spremnost za uključivanje u izvozno orijentisane lance vrednosti prerade voća i povrća definisana je na osnovu procena u domenu menadžmenta, inovativnosti, finansija, upravljanja dobavljačima, upravljanja procesima i upravljanja kupcima.

Unesite pojam pretrage
Skip to content